Home » » လၿဗိစၧာ တန္ေဆာင္ပြဲႏွင္႕ ဖက္တြဲလုိ႕ ေရႊကထိန္ လွဴခ်ိန္မုိ႕ေလး

လၿဗိစၧာ တန္ေဆာင္ပြဲႏွင္႕ ဖက္တြဲလုိ႕ ေရႊကထိန္ လွဴခ်ိန္မုိ႕ေလး

Written By Unknown on Friday, November 15, 2013 | 10:08 PM

တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ ျမန္မာလ တစ္ဆယ့္ႏွစ္လတြင္ ရွစ္လေျမာက္ ျဖစ္သည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလ၌ ရက္ေပါင္း ၃ဝ ရွိၿပီး နာရီအားျဖင့္ ေန႔ ၂၈ နာရီ၊ ညဥ့္ ၃၂ နာရီရွိ၍ ေန႔တာတုိကာ ညတာရွည္သည္။ ရာသီအလုိအားျဖင့္ ''ၿဗိစၧာ''ေခၚဆုိ၍ ရာသီ႐ုပ္မွာ ကင္းမလက္မည္း ပုံျဖစ္သည္။ ၾကတၱိကာ နကၡတ္ႏွင့္ စန္းယွဥ္ျပည့္သည္။ က်ီးတာရာ ထြန္းၿပီး ရက္ျမတ္ရာဇာမွာ တနဂၤေႏြ၊ ဗုဒၶဟူးျဖစ္သည္။ ေရွာင္ရန္မွာ ျပႆဒါးသည္ အဂၤါ၊ ရာဟုျဖစ္သည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ပထမ လဝက္သည္ မုိးရာသီ၌ ပါဝင္ၿပီး ဒုတိယလဝက္သည္ ေဆာင္းရာသီတြင္ ပါဝင္သျဖင့္ မုိးအကုန္ ေဆာင္းအကူး ေငြႏွင္းဖြဲ၍ ခဝဲပန္းသည္ ရာသီပန္းျဖစ္သည္။ ေကာင္းကင္ယံထက္တြင္ ၾကတၱိကာ နကၡတ္ေခၚ ေဖ်ာက္ဆိပ္ၾကယ္စုတုိ႔ကုိ လုံးေရေျခာက္လုံး၊ ခုနစ္လုံးအျပင္ သင္ တုန္းဓားသြား သဏၭာန္ျမင္ရသည္။ ေရွးျမန္မာဘုရင္တုိ႔ လက္ထက္ ကာလျဖစ္ေသာ အမရပူရေခတ္တြင္ နန္းသုံး မွန္ေျပာင္းျဖင့္ ေဖ်ာက္ဆိပ္ၾကယ္စုကုိ ပညာရွိတုိ႔က ေလ့လာေသာအခါ ၾကယ္ႀကီး ၁၁ လုံး အပါအဝင္ ၾကယ္ေပါင္း ေလးဆယ္ေက်ာ္ ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ခဲ့ၾကသည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလကုိ ''တန္ေဆာင္မႈန္''ဟူ၍ ပုဂံေခတ္ေက်ာက္ စာမွ ဆင္းသက္သည္ဟု ယူဆခဲ့သည္။ ''တန္ေဆာင္မႈန္''မွ ''တန္ေဆာင္မႈန္း''ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး ''တန္ေဆာင္''သည္ မီး႐ွဴးတုိင္ျဖစ္၍ ''မႈန္း''သည္ ထြန္းလင္း ေတာက္ပျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ တခ်ဳိ႕က ''တန္'' သည္ ''အလင္းေရာင္''၊ ''ေဆာင္''သည္ သယ္ပုိးျခင္း၊ သယ္ေဆာင္ျခင္း၊ ''မႈန္း''သည္ ထြန္းလင္း ေတာက္ပျခင္းဟု အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ၾကသည္။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ ေရွးက တန္ေဆာင္မႈန္း၊ ယခုတန္ေဆာင္မုန္းလသည္ ဆီမီး တန္ေဆာင္ ထြန္းေျပာင္ေသာလအျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ သာမညဖလ သုတၱန္တရားေတာ္၏ အက်ဳိးေက်းဇူးကုိ ရရွိွ၍ တိတၴိဝါဒကုိ ၿဖိဳခြဲႏုိင္ခဲ့ေသာ ဉာဏ္အလင္း သိျမင္သည့္လ အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ကထိနစီဝရ ဟုဆုိအပ္ေသာ ကထိန္သကၤန္း ကပ္လွဴေသာလ အျဖစ္လည္းေကာင္း သတ္မွတ္ခဲ့သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အမည္မသိ ေရွးစာဆုိေတာ္ တစ္ဦးက ''လၿဗိစၧာ တန္ေဆာင္ပြဲႏွင့္ ဖက္တြဲလုိ႔ ေရႊကထိန္ လွဴခ်ိန္မို႔ေလး၊ အဖန္ဖန္ ျမေမာင္ႏွံ၊ ႏွစ္ကုိယ္တလုိ၊ လြမ္းရွာရေသး''ဟု စာဖြဲ႕ႏြဲ႕ခဲ့သည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလ၏ ပြဲေတာ္တစ္ခုျဖစ္ေသာ ကထိနစီဝရဟု ဆုိအပ္သည့္ ကထိန္သကၤန္း ကပ္လွဴျခင္းသည္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိစဥ္ကာလ ကတည္းက အစဥ္အလာ တစ္ခုျဖစ္ခဲ့ သည္။ ပဒုမဘုရား၊ ပဒုမုတၱရ ဘုရားရွင္တုိ႔ လက္ထက္၌ ကထိန္ခြင့္ျပဳ ခဲ့ၿပီး ပဒုမဘုရားရွင္ လက္ထက္၌ သကၤန္း ခ်ဳပ္ရာတြင္ ဘုရားရွင္ ကုိယ္တုိင္ အပ္နဖားထုိး ကူညီခဲ့ေၾကာင္း ဗုဒၶစာေပမ်ား၌ ေတြ႕ရသည္။ ဗုဒၶ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္ အခါက သာဝတိၴျပည္ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္၌ ျမတ္စြာဘုရား သီတင္းသုံး ေနေတာ္မူစဥ္ ပါေဝယ် တုိင္းသား ဘဒၵဝဂၢီ ညီေနာင္သုံးက်ိပ္တုိ႔သည္ ဝါကြၽတ္ခ်ိန္ ကာလတြင္ ျမတ္စြာဘုရား ထံ လာေရာက္ ဖူးေျမာ္ခဲ့စဥ္ မုိးရြာသြန္းေသာ ကာလျဖစ္ရာ ဘဒၵဝဂၢီ ရဟန္းတုိ႔မွာ သကၤန္းမ်ား မုိးေရျဖင့္ စုိရႊဲေနေၾကာင္း ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ျမင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ထုိမုိးစုိရႊဲေသာ သကၤန္းမ်ား ႐ုံထားေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ သံဃာေတာ္မ်ား သကၤန္း လုံေလာက္မႈ ရွိရန္ ကထိန္သကၤန္းကုိ အလွဴခံ ခြင့္ျပဳခဲ့သည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ရဟန္းေတာ္ သုံးက်ိပ္ကုိ သကၤန္း အလွဴခံ၍ ကထိန္ခင္း ခြင့္ျပဳခဲ့ရာမွ စတင္ကာ တန္ေဆာင္မုန္းလ ေရာက္တုိင္း ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ကထိန္အလွဴပြဲ က်င္းပသည့္ ႐ုိးရာဓေလ့ ပြဲေတာ္ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ကထိန္ခင္းရန္ ခြင့္ျပဳခဲ့ေသာ ရက္ကာလမွာ သီတင္းကြၽတ္ လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန႔မွ တန္ ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔အထိ ျဖစ္သည္။ ကထိန္ခင္းရန္ ျမတ္စြာဘုရား ခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့ေသာ သကၤန္းေတာ္ သုံးထည္မွာ သံဃာဋိဒုကုဋ္ (ႏွစ္ထပ္ သကၤန္းႀကီး)၊ ဥတၱရသဂၤ (ကိုယ္႐ုံဧကသီ)၊ အႏၴရဝါသက (ကုိယ္ဝတ္သင္းပိုင္) တုိ႔ပင္ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ယင္းသကၤန္းေတာ္ သုံးထည္မွ မိမိတုိ႔ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ရာ တစ္ထည္တည္းကုိသာ ကထိန္ခင္းရ ၿပီး သကၤန္းႏွစ္ထည္၊ သုံးထည္ မခင္းရေပ။ ထုိ႔အျပင္ ကထိန္ခင္းခြင့္ ျပဳထားသည့္သကၤန္းကုိ ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အား ရည္ရြယ္၍ မခင္းအပ္ဘဲ သံဃိက အလွဴစစ္စစ္ ျဖစ္ရန္ သံဃာေတာ္မ်ားကုိ ရည္ရြယ္ လွဴဒါန္းရမည္ ျဖစ္သည္။ ကထိန္သကၤန္းကုိ လွဴဒါန္းေသာ အလွဴရွင္တုိ႔သည္ သြားေလရာ အရပ္၌ ေဘးအႏၲရာယ္ကင္းျခင္း၊ မိမိပိုင္ ပစၥည္းမ်ားကို ရန္သူတုိ႔ မဖ်က္ဆီးႏုိင္ျခင္း၊ စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္ရာမ်ား ေပါမ်ား၍ အဆိပ္မသင့္ျခင္း၊ မိမိပုိင္ပစၥည္းမ်ား ေမ့ေလ်ာ့ေနေသာ္လည္း မဆုံးပါးျခင္း၊ စီးပြားရွာရာတြင္ လူတကာတုိ႔ထက္ ထူး၍ အစုလုိက္ အပုံလုိက္ရရွိျခင္း စသည့္ အက်ဳိးေက်းဇူး ငါးပါး ရရွိသည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ''မသုိးသကၤန္း ရက္လုပ္ပူေဇာ္ပြဲ''ကုိပါ ထည့္သြင္း က်င္းပၾကသည္။ ဥပရိပဏၰာသပါဠိေတာ္ အ႒ကထာ ဒကၡိဏ ဝိဘဂၤသုတ္၌ ျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္ေတာ္က ႀကီးက်ယ္ ထင္ရွားလွေသာ သကၤန္းရက္လုပ္ လွဴဒါန္းပြဲႀကီး တစ္ခုက်င္းပပုံကုိ ေဖာ္ျပထား သည္။ ယင္းသုတ္ေတာ္အရ ဖြားဖက္ေတာ္ ကာဠဳဒါယီအမတ္၏ ေျခာက္ ဆယ့္ေလးပုဒ္ ရွိသည့္ဂါထာတုိ႔ျဖင့္ ေလွ်ာက္ထားခ်က္ အရ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒန မင္းႀကီးရွိရာ ကပိလဝတ္ ေရႊနန္းဆီသုိ႔ ၾကြျမန္းလာသည့္ ဘုရားရွင္ကုိ မိေထြးေတာ္ ေဂါတမီက ဖူးျမင္ရသည့္ အခါ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ လြန္စြာျဖစ္၍ ကိုယ္တုိင္သကၤန္း ရက္လုပ္ လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္းအစဥ္အလာသည္ ယခု မ်က္ေမွာက္ကာလ အထိ ဗုဒၶဘာသာဝင္ မ်ားက ထိန္းသိမ္းခဲ့ၿပီး သကၤန္း အပ္ႏွင္းျခင္း၊ ခ်ဳပ္၊ ဆုိးျခင္း ကိစၥအဝဝတုိ႔ကုိ ညတြင္းခ်င္း ၿပီးစီးေအာင္ ျပဳလုပ္ၿပီး အ႐ုဏ္မတက္မီ ''မသုိးသကၤန္း'' အျဖစ္ ကပ္လွဴ ပူေဇာ္ၾကသည္။ တန္ေဆာင္တုိင္ ပြဲေတာ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေရွးစာဆုိေတာ္ႀကီး ဖုိးသူေတာ္ဦးမင္းက ''လွဴကထိန္ သကၤန္းႏွင့္ မဂ္လမ္းကုိတဲ့ ဆုပန္ရြယ္၊ သည္ခ်ိန္ဆုိ၊ ဝတ္မႈန္ႀကဲလုိ႔၊ ခဝဲေရႊညႇာရင္းမွာ၊သင္းရနံ႔ၾကြယ္၊ ေကာင္းကင္ဝယ္ဘုံဦး၊ ေရႊလစႏၵာႏွင့္ ၾကတၱိကာ ၾကယ္ေရာင္ရႊန္းတယ္၊ ထြန္းထိန္လုိ႔ျမဴး''ဟူ၍ ေရးဖြဲ႕ခဲ့သည္။ ဥမၼာဒႏၲီပ်ဳိ႕တြင္ ''ႏွင္းေပါက္မေဝ၊ မုိးမေစြသား၊ အေပတယံ၊ ေနဝင္ယံတြင္၊ ယုန္ခံဘုံစက္၊ ခုန္ျပန္တက္၍၊ က်ီးၾကက္တာရာ၊ ၾကယ္ႏွင့္လာေသာ္၊ တန္ဆာဆင္ယင္၊ နတ္သဘင္သုိ႔'' ဟူ၍ တန္ေဆာင္မုန္းလ၏သာယာပုံကုိ ေဖာ္က်ဴးခဲ့သည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ စာေရးသူတို႔ ေတာင္ငူၿမိဳ႕၌ လြန္စြာမွ ႀကီးက်ယ္ ခမ္းနားေသာ ''ေကတုမတီ(ေတာင္ငူ) ၿမိဳ႕တည္နန္းတည္ ပြဲေတာ္ႀကီး''ကုိ က်င္းပေလ့ ရွိသည္။ မဟာသီရိ ေဇယ်ာသူရေခၚ မင္းႀကီးညိဳသည္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၈၇၂ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ အဂၤါေန႔ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၅၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေအာက္တုိဘာ ၁၆ ရက္) နံနက္ႏွစ္ခ်က္တီး အခ်ိန္တြင္ေကတုမတီမည္ေသာ ေတာင္ငူၿမိဳ႕ႀကီးကုိ တည္ခဲ့သည္။ ေကတုမတီၿမိဳ႕ကုိ တည္ရာတြင္ ၿမိဳ႕႐ုိးတစ္ဖက္တြင္ တံခါးေပါက္ ငါးေပါက္စီရွိၿပီး တံခါးေပါက္ တုိင္းတြင္ သိမ္တစ္ဆူစီ တည္ေဆာက္ခဲ့ရာ ၿမိဳ႕႐ုိးေလးဖက္၌ တံခါး ၂ဝ ႏွင့္ သိမ္ ၂ဝ ရွိသည္။ မင္းႀကီးညိဳသည္ အေရွ႕ေျမာက္ေထာင့္ မဟာဝန္ေက်ာင္းေတာ္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ စ၍တည္ေတာ္မူခဲ့သည္။

ေတာင္ငူသည္ ေတာင္ငူမင္းဆက္ လက္ထက္တြင္ ေနျပည္ေတာ္အျဖစ္ တည္ရွိခဲ့သည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၇၂ ခုႏွစ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္) ေကတုမတီ(ေတာင္ငူ)ၿမိဳ႕တည္ နန္းတည္ ႏွစ္ ၅ဝဝ ျပည့္ခဲ့သည္။ ယင္း ႏွစ္ ၅ဝဝ ျပည့္ ပြဲေတာ္ႀကီးမွစ၍ ယေန႔ (၅ဝ၃) ႏွစ္ျပည့္သည္အထိ ပြဲေတာ္ႀကီးကုိ အစီအစဥ္ေပါင္း မ်ားစြာျဖင့္ စည္ကားသုိက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပလာခဲ့သည္မွာ တန္ေဆာင္မုန္းလ အတြင္း ထူးျခားခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔ အေနျဖင့္ ထူးျမတ္လွေသာ တန္ေဆာင္မုန္းလ အခါသမယတြင္ နကၡတ္စုံ၍ သာယာလွပ ေသာ အာကာသ ႐ႈခင္းမ်ားႏွင့္ အတူ ကထိန္သကၤန္း ကပ္လွဴပြဲကုိ ဆင္ႏႊဲရင္း ျမန္မာ့႐ုိးရာ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ကုိ ဝိုင္းဝန္း ထိန္းသိမ္းၾကပါစုိ႔ဟု ေရးသား တင္ျပအပ္ပါသည္။ ။

ျမ၀တီ