ကရိန္ေနာ္သည္ ကခ်င္ျပည္နယ္ သမိုင္းတြင္ အထင္ကရ ေနရာတစ္ခု အျဖစ္သတ္မွတ္ထားသည့္ အလွတရား တို႔၏ေျမျပင္ ျဖစ္သည္။ ဧရာဝတီ ျမစ္ၾကီးသည္ ၎၏ ပခံုးထက္၌ မေညာင္းမညာ တသြင္သြင္ စီးဆင္းျခင္းသည္ ကခ်င္ျပည္နယ္၏ အလွႏွင့္ လူမ်ိဳးစု တစ္ခု၏သစၥာတရား ကို ေဖာ္က်ဴးထားသည္။ ရာဇဝတ္သားပမာ ေနာက္ျပန္ မလွည့္ရဲသည့္ဟန္ျဖင့္ ျမစ္ေရတို႔က မည္သည့္အေကြ႔ အေကာက္တို႔ကိုမဆိုရင္ဆိုင္မည့္ သေဘာျဖင့္ ထပ္ကာထပ္ကာ စီးဆင္းၿမဲ ျဖစ္သည္။
ကရိန္ေနာ္လူမ်ိဳးစု ေခါင္းေဆာင္ သည္ မိမိ၏ လူမ်ိဳးစုမ်ားအျပင္ တိုင္း ရင္းသားေပါင္းစု လာေရာက္အပန္း ေျဖ ရန္ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ငါးဆယ္ခန္႔ က စ၍ ဧရာဝတီျမစ္ကမ္းေျမေနရာ တစ္ခု၏ အလွပန္းခ်ီကို အပန္းေျဖ စခန္းတစ္ခုအျဖစ္ အသက္သြင္းပံုေဖာ္ ထားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ကရိန္ေနာ္လူမ်ိဳးစု ေခါင္းေဆာင္သည္ လႊတ္ေတာ္ အမတ္ တစ္ဦးအျဖစ္လည္း တာဝန္ထမ္းေဆာင္ ခဲ့ေၾကာင္း ကခ်င္ျပည္နယ္ အင္ဂ်န္းယန္ မဲဆႏၵနယ္မွ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္ စားလွယ္ ေဒၚဒြဲဘူက ေျပာသည္။
''ျမစ္ဆံုကို သြားလည္ ဖို႔ခက္ ေတာ့ ကရိန္ေနာ္မွာပဲ အပန္းေျဖၾက တယ္။ ကခ်င္ျပည္နယ္ရဲ႕ အထင္ကရ ေနရာတစ္ခုအျပင္ အပန္းေျဖဖို႔ေကာင္း တဲ့ေနရာတစ္ခုပါ''ဟု ၎ေနထိုင္ရာ ေဒသ၏ အလွကိုေဖာ္က်ဴးသည္။ကရိန္ေနာ္ အပန္းေျဖစခန္းသည္ ျမန္မာျပည္ရိွ အပန္းေျဖကမ္းေျခမ်ား ကဲ့သို႔ ဟိုတယ္၊ ဘန္ဂလိုမ်ားမရိွ။ အရိပ္ ရ သစ္ပင္ေအာက္တြင္ ကေလးငယ္မ်ား ကစားမည့္ သံၾကိဳးတုပ္ ကားတာယာ သို႔မဟုတ္ ေခတ္ေပၚ ပုခက္မ်ား၊ အဖြဲ႔ အစည္းလိုက္ထိုင္ရန္ ေျမစိုက္စားပြဲ မ်ား၊ စံုတြဲထိုင္ ထိုင္ခံုေလးမ်ား ရိွသည္။သစ္ရိပ္ဝါးရိပ္တို႔က
လူေပါင္းမ်ားစြာ၏ အသက္ေသြးေၾကာ ဧရာဝတီ၏ကမ္းစပ္ အလွကို ဖန္းတီးေပးထားသည္။
ကရိန္ ေနာ္၏ မုခ္ဦးအဝင္သည္ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား ၏ အပန္းေျဖပန္းၿခံမ်ားကို ဥေပကၡာျပဳ ထားသည့္စာတမ္း ရိွသည္။ ကေလးတစ္ဦးလွ်င္ ၅ဝ က်ပ္ႏွင့္ လူၾကီး တစ္ဦးလွ်င္ က်ပ္ ၁ဝဝ၊ သို႔ေသာ္ ဗီဒီယို ကင္မရာတစ္လံုး႐ိုက္ခြင့္ရရန္ ဝင္ေၾကး က်ပ္ ၅ဝဝဝ ႏွင့္ ႐ိုး႐ိုး ကင္မရာတစ္လံုးလွ်င္က်ပ္ ၂ဝဝဝကိုေတာ့ ေဘာက္ခ်ာမဲ့ ျဖင့္ဂိတ္ေစာင့္ ထံသို႔အခြန္ေငြေပးေဆာင္ ရမည္ ျဖစ္သည္။ ဧရာဝတီႏွင့္ကခ်င္၏ အလွတရား သည္ ဖ်က္ဆီး၍ မကုန္ေသး။ သို႔ေသာ္ မည္သည့္အရာမွ် တည္ၿမဲျခင္းမရိွသည္ အတြက္ သူသည္ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ေတာ့ ပ်က္စီးမည္ ျဖစ္သည္။
လတ္တေလာ တြင္ ကရိန္ေနာ္သည္ လူတို႔၏ သား ေကာင္လား၊ မုဆိုးလားေတာ့မေသခ်ာ ပါ။ အမဲလိုက္ေနၾကသည္ မွာေတာ့ ေသခ်ာ၏။ လက္ရိွ သားေကာင္သည္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ႏွစ္ကိုယ္တူ လိင္ပိုင္း ဆိုင္ရာ ဆက္သြယ္ ႏွီးေႏွာခြင့္ ရိွသည့္ ၁၄ ႏွစ္ အထက္ လူငယ္စံုတြဲမ်ား ျဖစ္ သည္ ။ ၎တို႔အတြက္ စံေပ်ာ္ရာဘံု ဌာနအျဖစ္ ႏွစ္ကိုယ္စာ ေက်ာခင္း၍ ရသည့္
မိုးလံုေလလံု တဲေလးမ်ားကို ပုဂၢလိက ေျမပိုင္ရွင္က ဖန္တီးေပးထားသည္။
''တဲေတြက ခိုင္ပါတယ္။ ေသေသ ခ်ာခ်ာ ေဆာက္ေပးထားတာပါ။ သစ္ သားနဲ႔ ေဆာက္ထားတဲ့ တဲလည္းရိွပါ တယ္'' ဟု ဂိတ္ေပါက္အဝင္တြင္ ဝင္ ေၾကး ေကာက္ခံေသာ အသက္ ၂ဝ ဝန္းက်င္ လူငယ္တစ္ဦးက ဝါးႏွင့္ ေဆာက္ထားေသာသက္ငယ္မိုးတဲအိမ္ ေလးမ်ားကို ၫႊန္ျပရင္း ေျပာသည္။ ယင္းတဲေလးမ်ားသည္ ေဒသခံႏွင့္ ခရီးသြားဧည့္မ်ားအတြက္ အခ်စ္၏
နိဗၺာန္ဘံုအျဖစ္ အသံုးခ်၍ရသည္။ တစ္ေန႔တာ၊ တစ္ပတ္စာ၊ တစ္လစာ တစ္ႏွစ္စာ အစရိွေသာ အလြမ္းသယ္လာသည့္ ႏွလံုးသားမ်ား ကို ေဆးေၾကာ ေပးဖို႔ရန္ ေငြကုန္ေၾကးက် သက္သာလွ ေၾကာင္း အထက္ပါ ဂိတ္ေစာင့္ လူငယ္ ၏ ေျပာစကားက အတည္ျပဳသည္။ ၎၏ စကားသံသည္ ျမင္ေတြ႔ေနၾက ျပည္ပမွ ဝင္ေရာက္လာသည့္ သာမန္ ဗီဒီယိုဇာတ္လမ္း တစ္ခုပမာ။
''တစ္နာရီကို ၁ဝဝဝ ပဲ။ အခန္းနံ ပါတ္ေတြအလိုက္ ကြ်န္ေတာ္ေဘာက္ခ်ာ ျဖတ္ေပးတယ္။ ဘယ္သူမွလည္း သူတို႔ ပိတ္ထားတဲ့တံခါးက ခန္းဆီးလိုက္ကာ ကို သြားမဖြင့္ၾကဘူး။
တစ္ေနကုန္ေအာင္ ႀကိဳက္သေလာက္ေနလို႔ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ နာရီအလိုက္ ပိုက္ဆံရွင္းရတာ ေပ့ါ''ဟု ၎က ထပ္ေလာင္းေျပာသည္။ လူမ်ိဳးဘာသာ မခြဲျခားပါ။ကရိန္ ေနာ္သည္ ၎၏ ရင္ခြင္ ေမွးစက္ အနားယူခြင့္ရိွသည္။ ကရိန္ေနာ္ အပန္း ေျဖ စခန္းေနရာသို႔ ျမစ္ႀကီးနား ၿမိဳ႕ပတ္ ဝန္းက်င္ႏွင့္ ျမစ္ႀကီးနား တကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းသားႏွင့္ ေက်ာင္းသူမ်ားလာ
ေရာက္ေလ့ရိွၿပီး လူလတ္ပိုင္း အိမ္ ေထာင္သည္မ်ား၊ အိမ္ေထာင္သည္ ဘဝကို ႏုပ်ိဳဆန္းသစ္ခ်င္သည့္ အသက္ၾကီးပိုင္းမ်ား လာေရာက္ေလ့ရိွေၾကာင္း မန္ခိန္ရပ္ကြက္ေန အသက္
၃ဝႏွစ္ အရြယ္ရိွ ကုမၸဏီကားေမာင္းသူ တစ္ဦး က ေျပာသည္။
''အရင္ကညဘက္ေတြကို ေဘာ္ဒါ ေတြ အတြဲလိုက္ လာၾကတယ္။ ခ်ိန္းျပီးေရာက္တာနဲ႔ တစ္ညလံုးေသာက္စား ၾကတာေပါ့။ မိုးမလင္းေသးခင္ေတာ့ လိုက္ၿပီးေအာ္ရတယ္။ အသံၾကားရာ
အရပ္ကစုရပ္ေပါ့ဗ်ာ'' ဟု ၎က အိမ္ ေထာင္မက်မီ ႏွစ္မ်ားအတြင္း ကုန္လြန္ ျဖတ္သန္းခဲ့သည့္ အေတြ႔အႀကံဳတစ္ခု ကို ျပန္ေျပာင္းေျပာသည္။
အမ်ားအားျဖင့္ ေဒသခံ လူငယ္ အခ်ိဳ႕သည္ စီးေတာ္ယာဥ္ ဆိုင္ကယ္ကို အဓိကထားျပီး အသံလမ္းေၾကာင္း စီးဆင္း ဆက္သြယ္မႈကို ေခတ္ေပၚ တယ္လီဖုန္းမ်ားမွ အခ်က္ေပးကာ ကရိန္ေနာ္၏ ရင္ခြင္ဆီသို႔သာ
နာရီပိုင္း အနားယူရန္ ေရာက္လာၾကေၾကာင္း ဂိတ္ေစာင့္ လူငယ္က ဆိုျပန္သည္။
''တခ်ိဳ႕ အတြဲေတြကလည္း တစ္ ေယာက္မလာေသးရင္ မဝင္ဘူး။ ဂိတ္ နားမွာပဲေစာင့္ေနၾက၊ ေက်ာင္းသားေတြ လားေတာ့ မသိဘူး။ လူငယ္ေတြ မ်ားပါ တယ္'' ဟု သူ၏ ေန႔စဥ္ ျမင္ေတြ႔ေနၾက ျမင္ကြင္းကို ဖြင့္လွစ္ျပသသည္။ ကရိန္ေနာ္အပန္းေျဖ စခန္းဟု အမည္၏ ေအာက္တြင္ စံုတြဲမ်ား အ တြက္ အခန္းငယ္ ၂ဝ နီးပါးရိွျပီး တစ္ရက္လွ်င္ ပံုမွန္
ဝင္ေၾကးေကာက္ခံမႈ ငါးေသာင္းခန္႔ရသည့္အျပင္ စားေသာက္ ဖြယ္ရာ အခ်ိဳ႕ကိုပါ ေရာင္းခ်ေပးထား ေၾကာင္း ဂိတ္ေစာင့္က ဂိတ္အဝင္တြင္ ေၾကြက်ေနသည့္ သစ္ရြက္ေျခာက္မ်ား ကို
မတ္ရပ္တံျမက္စည္းျဖင့္ သိမ္းဆည္းရင္း ရွင္းျပသည္။
''ဟိုလို ဒီလိုမေနဖို႔ေတာ့ တားျမစ္ ထားတာ မရိွပါဘူး။ အခ်ိန္တန္ရင္ အိမ္ ျပန္သြားၾကတာပါပဲ'' ဟု ၎က သူ၏ ဂိတ္ေစာင့္ဘဝ အေတြ႕အႀကံဳကို ေျပာသည္။ ကရိန္ေနာ္၏ ကမ္းစပ္ပိုင္းရိွ ဧရာဝတီသည္ စီးဆင္းၿမဲ စီးဆင္းသည္။ကမ္းစပ္၌ အဝတ္ေလွ်ာ္သူအခ်ိဳ႕ႏွင့္ ကိုယ္လက္ သန္႔စင္သူမ်ား ရိွသည္။ တစ္ႏိုင္တစ္ပိုင္ ဝမ္းေရးေျဖရွင္းမႈအတြက္ ငါးမွ်ားသူမ်ား ရိွသည္။ သို႔ေသာ္ မည္ သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် အပန္းေျဖ စံုတြဲမ်ား၏ အာဟာရကို ဖ်က္ဆီးျခင္း မရိွဟု စံုတြဲတစ္တြဲက ေျပာသည္။
''ဒီမွာက လြတ္လပ္တယ္။ ကမ္း စပ္ထဲ ဆင္းၿပီးစကားေျပာလို႔ ရတယ္။ဘယ္သူမွ အေႏွာင့္ အယွက္ေပးတာ မရိွပါဘူး'' ဟု အသက္ ၁၈ ႏွစ္ အရြယ္ ရိွ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား တစ္ဦးက ၎၏ ခ်စ္သူမိန္းခေလးကို လက္တြဲ ထားရင္း ျမစ္ကမ္းစပ္တြင္ ေျပာသည္။သူတို႔ႏွစ္ဦးသည္ ေဒသခံ ပထမႏွစ္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားမ်ား ျဖစ္ ေၾကာင္း သိရသည္။
ကရိန္ေနာ္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ျပႆနာမ်ားသည္ မ်ားစြာ။ သို႔ေသာ္ တည္ဆဲဥပေဒအရ လက္ဝယ္ ဖမ္းဆီး ႏိုင္ျခင္း မရိွသလို လက္နက္ကိုင္မ်ား ျဖစ္သည့္ ကခ်င္တိုင္းရင္းသား လက္ နက္ကိုင္
ေကအိုင္ေအႏွင့္ အစိုးရတို႔၏ ျခားထားသည့္ စည္းမ်ဥ္းၾကားမွ ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားသည့္ လုပ္ငန္းအခ်ိဳ႕ကို လုပ္ကိုင္လ်က္ ရိွေၾကာင္း ျပည္သူ႔လႊတ္ ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚဒြဲဘူက
၎၏ ေဒသရိွ အခ်ိဳ႕ေသာအခ်က္အလက္ မ်ားကို ေျပာသည္။
''ေျဗာက္(ေသနတ္)ေတြ ကိုင္တဲ့ သူေတြ၊ လူေတြ လာတာရိွသလို မူးယစ္ ေဆးဝါး ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားတဲ့ သူ ေတြ ရိွတယ္ဆိုတာ ကြ်န္မ သိရပါ တယ္'' ဟု ၎ကဆိုသည္။
ထိုကဲ့သို႔ေသာ အေၾကာင္းအရာ မ်ားကို အပန္းေျဖလာေရာက္ၾကေသာ ေဒသခံတခ်ိဳ႕က မသိလို၊ စိတ္ဝင္စား ဟန္မျပသလို ပိုေနၿမဲ က်ားေနၿမဲသာ မိမိတို႔လိုရာခရီးအေရာက္ႏွင္ၾက
သည္ဟုဆိုသည္။ လူမ်ားစုႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာ အပန္းေျဖစခန္းတြင္ စည္းကမ္းသတ္ မွတ္ခ်က္မ်ားလိုၿပီး ျပည္နယ္၏ ဂုဏ္ သိကၡာႏွင့္
လူမ်ိဳးတစ္စု၏ဂုဏ္အရိွန္အဝါကိုထိန္းသိမ္းရန္လိုေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေဒၚဒြဲဘူက သူ၏အျမင္ကို ေျပာသည္။
''စံုတြဲကိစၥေတြေရာ က်န္တဲ့ကိစၥ ေတြပါ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္ေတြ ကို စာကပ္ဖို႔ကြၽန္မေျပာပါတယ္။ ဏကဘူငခ ဧရိယာ ဆိုေတာ့ ပိုင္ရွင္က ဖမ္းဖို႔ဆီးဖို႔ မလြယ္ဘူးေလ။
အရပ္သားခ်င္း ဖမ္းလို႔မွမရတာ'' ဟု ၎က ေျပာသည္။ ယင္းကိစၥမ်ားအတြက္ ၎ကိုယ္တိုင္ ေရာက္ျဖစ္သည့္ အခ်ိန္မ်ားတြင္ စည္း ကမ္းခ်က္ထုတ္ရန္ ေျပာျဖစ္သည္ဟု သူမက ထပ္ေလာင္းဆိုသည္။ သို႔ေသာ္ လူမႈေရးကိစၥကို အားျပဳမည္ ဆိုပါက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းကို ထိခိုက္လာမည့္ အေျခအေနသို႔ ဆိုက္ေရာက္ေနေၾကာင္း ၎က ေျပာသည္။
''စည္းကမ္းခ်က္ေတြနဲ႔ဆိုရင္ သူတို႔ရဲ႕ ဝင္ေငြနဲ႔ အခြန္ေဆာင္ရမယ့္ ကိစၥေတြအတြက္ အဆင္မေျပဘူးလို႔ ေျပာလာတယ္ေလ။ လူေတြလည္းလာ ေတာ့မွာမဟုတ္ဘူးတဲ့၊ သူတို႔လည္း
စိတ္ညစ္ေနၾကတယ္'' ဟု ေဒၚဒြဲဘူက ေဒသခံကရိန္ေနာ္ လူမ်ိဳးစုတို႔၏ စီးပြား ေရးကိုငဲ့ကြက္ေသာသေဘာျဖင့္ တစ္ဆင့္ စကားျဖင့္ ဖြင့္ဟေျပာဆိုသည္။ ကရိန္ေနာ္ လူမ်ိဳးစု ေခါင္းေဆာင္
သည္ အပန္းေျဖ ေနရာတစ္ခုအျဖစ္ သို႔ ဖန္တီးခဲ့သည့္ေနာက္ပိုင္း သားစဥ္ေျမး ဆက္မ်ားက ဘိုးဘြားပိုင္ အေမြအႏွစ္ တစ္ခုအျဖစ္ဆက္လက္လုပ္ကိုင္လာခဲ့ ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ လက္ရိွတြင္ အဆိုပါ ေခါင္းေဆာင္၏ ဇနီးမွာ သက္ရိွထင္ရွား ေနထိုင္ဆဲ ျဖစ္ျပီး ႏိုင္ငံေရးပင္စင္ျဖင့္ မ်ိဳး႐ိုးစဥ္ဆက္ပိုင္ မိမိတို႔ ေျမေနရာ အတြက္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ အခြန္ေငြ က်ပ္ ေငြ သိန္း
၃ဝ ခန္႔ ႏိုင္ငံေတာ္ထံ ေပး ေဆာင္ေနရေၾကာင္း ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚဒြဲဘူထံမွသိရသည္။
''ေကအိုင္ေအနဲ႔ အစိုးရၾကားျဖစ္ ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ အစိုးရပိုင္ ျဖစ္သြား တယ္။ ကြၽန္မလည္း ဒီေျမေနရာ ကိစၥ အတြက္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး ဦးစီး ခ်ဳပ္အထိ စာတင္ျပီး ပို႔ေပးပါတယ္။
ခု တစ္ဝက္ကတပ္မေတာ္အပန္းေျဖ စခန္း ျဖစ္ေနတယ္။ ခု Public အပန္းေျဖ တာက စည္ပင္ကိုအခြန္ေဆာင္ျပီး တစ္ ဆင့္ျပန္လုပ္ေနရတာပါ''ဟု ၎က ေျမ ယာကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ လုပ္ေဆာင္ေပး ေနရသည့္အေျခအေနကို ရွင္းျပသည္။
ကခ်င္ျပည္နယ္၌ ေနထိုင္သည့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးတို႔အတြက္ ယဥ္ ေက်းမႈသည္ အဓိကက်သည္။ ထို႔ျပင္ အဆိုပါ ယဥ္ေက်းမွဴကို စြန္းထင္းေစ သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ား မရိွေစလို။
ယင္းသို႔ဆိုလွ်င္ အဆိုပါ ယဥ္ေက်းမႈ အတြက္ ထိန္းသိမ္းရန္လိုသည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ ၎အေနျဖင့္လည္း ထိန္းသိမ္း သြားမည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို လႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးအေနျဖင့္ တာဝန္ရိွေၾကာင္း ၎က''ကြ်န္မလည္း နည္းလမ္းရွာေနပါတယ္'' ဟုေျပာသည္။
လက္ရိွတြင္ ကခ်င္ျပည္နယ္ စစ္ ေဘးေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသား အမ်ားစု သည္ ဒုကၡသည္ စခန္းမ်ားတြင္ ရွင္သန္ မည့္အသက္ေငြ႕ကို ျဖစ္သလို ရွဴ႐ိႈက္ေန ဆဲ။ စစ္ေဘးေရွာင္ေက်ာင္းသား က ေလးငယ္မ်ားၿမိဳ႕ႏွင့္ နီးစပ္ရာ ေက်ာင္း မ်ားတြင္ ပညာ၏ ခရီးလမ္းကို မိမိဘဝ အတြက္ မသိက်ဳိးကြၽန္ လွမ္းေလွ်ာက္ ေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္း ျမစ္ၾကီးနားၿမိဳ႕၊ မန္ခိန္အထက္တန္းေက်ာင္းမွ ေကာ္မတီ ဝင္တစ္ဦးက ေျပာသည္။
''ေက်ာင္းမွာ စစ္ေဘးေရွာင္ ေက်ာင္းသား ၇၈ ဦးရိွတယ္။ က်န္တဲ့ ေက်ာင္းေတြမွာလည္း ရိွေနတယ္။ ျဖစ္ သလို
လုပ္ေနရတဲ့ အေျခအေနေတြ ရိွ ေနေသးပါတယ္'' ဟု ဆိုသည္။
ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕ရိွ တကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းသား အမ်ားစု သည္ ကရိန္ေနာ္ အပန္းေျဖစခန္းသို႔ မေရာက္ဖူးသူ မရိွသေလာက္ရွား၍ အခ်ိဳ႕လူငယ္မ်ားသည္ မူးယစ္ေဆးဝါး သံုးစြဲမႈမ်ားရိွေနေၾကာင္း တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားလူငယ္တစ္ဦး၏ ေျပာျပ ခ်က္အရ သိရသည္။''ညဘက္ လမ္းေဘးေတြမွာ ဆိုင္ ကယ္နဲ႔ အုပ္စုေတြကသိပ္မ႐ိုးဘူး။ အ မ်ားစုကလည္း သိပ္ျပီး ဂ႐ုစိုက္တာ မဟုတ္ဘူးေလ။ လမ္းေတြ႕ရင္ ေရွာင္ သြားၾကတာပဲ''ဟု အသက္ ၂ဝ အရြယ္ ခန္႔ရိွေသာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူ တစ္ ဦးက ေျပာျပသည္။
ထို႔ျပင္ ၎က ''ကရိန္ေနာ္က ဘိတစ္ခုလို ျဖစ္ေနတာ'' ဟု သူ၏ အျမင္ကို ထပ္ေလာင္းေျပာသည္။ ျမစ္ႀကီးနား တကၠသိုလ္သည္ ၿပီးခဲ့သည့္ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္တြင္ မူးယစ္ေဆး ဝါး ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားမႈႏွင့္ သံုး စြဲျခင္းအမ်ားဆံုးဟု သတ္မွတ္ခံရျခင္း ႏွင့္ ပတ္သက္၍ယခုလ ဆန္းပိုင္းတြင္ ယင္းတကၠသိုလ္၌ ကခ်င္ျပည္နယ္ ျမစ္ ႀကီးနားတကၠသိုလ္
ကခ်င္ေက်ာင္းသား မ်ားအဖြဲ႕(JLH Ram Hkye) အဖြဲ႕မ်ား မွလူငယ္အသိပညာေပး မူးယစ္ေဆးဝါး ႀကိဳတင္ကာကြယ္ေရး လက္ကမ္းစာေစာင္ မ်ားျဖန္႔ေဝခဲ့ေၾကာင္း၎က ေျပာသည္။
ထို႔ျပင္ ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္အတြင္းက က်န္းမာေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏ ေကာက္ခံ ခဲ့ေသာ စစ္တမ္းမ်ားအရ ျမန္မာႏိုင္ငံ တြင္ မူးယစ္ေဆးဝါး အပါအဝင္ လိင္မွ တစ္ဆင့္ ကူးစက္မႈမ်ားေၾကာင့္ HIV ဗိုင္းရပ္စ္ပိုး ကူးစက္မႈအမ်ားဆံုး နယ္ ေျမမ်ားမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံအေရွ႕ပိုင္း ထိုင္း -ျမန္မာနယ္စပ္၊ ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ ပိုင္း၊ တနသၤာရီတိုင္းအေရွ႕ပိုင္း နယ္စပ္
ႏွင့္ကခ်င္ျပည္နယ္တို႔ျဖစ္ေၾကာင္း သိရ သည္။ ဧရာဝတီသည္ စီးဆင္းေနၿမဲ ျဖစ္ သည္။
သို႔ေသာ္ ကရိန္ေနာ္၏ ကမ္း စပ္ႏွင့္ သဲေသာင္ျပင္မ်ားေက်ာက္စိုင္ ေက်ာက္ခဲမ်ား၊ ႏူးည့ံမႈမ်ား၊
သိမ္ေမြ႕မႈ မ်ားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈတို႔ကိုလည္း သူ ျမင္ မည္မဟုတ္သကဲ့သို႔ ခက္ထန္ၾကမ္းတမ္း ေသာ မူးယစ္ေဆးဝါးႏွင့္ လိင္ကိစၥမ်ား ကိုလည္း လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားမည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ကခ်င္တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ဦးခိုက္ရာ မေနာကြင္းကိုမူကရိန္ေနာ္၏ ယဥ္ေက်းမႈက မ်က္ကြယ္ျပဳသြားႏိုင္သည္။
ေအာင္ထက္(NYK)
Popular Myanmar News Journal